mandag 17. januar 2011

Dagens middagstips: Pasta med brokkoli og salvie



Jeg har som mål å ha "meat-free monday" og  forrige mandag laget jeg denne retten, pasta med brokkoli og salvie. Det er en enkel rett med pasta og grønnsaker. Hvis man ikke koker i hjel noen av delene er det en sunn og næringsrik middag. Pastaen må være al dente for at GI-nivået ikke skal skyte i været.

For 2 personer;

140 g spaghetti
140 g brokkoli, kuttet i 5 cm store biter
3 ss  olivenolje
2 sjalottløk, i skiver
1 båt hvitløk, finhakket
1/4 ts chiliflak
12 salvieblader, revet
Rever Parmesan

1) Kok pasta etter instruksjoner. Når det er ca 4 min igjen av koketiden, slenger du i brokkoli.
2) I mellomtiden varmer du oljen i en stekepanne og tilsetter sjalottløk og hvitløk. Stek til de blir gylne, ca 5 minutter. Tilsett chiliflakene og salvien, og stek i ytterligere 2 minutter. Hell vannet av pastaen og bland i pannen med løkblandingen. Dryss på med revet parmesan.

Min dom er at retten kanskje er litt tam og det var litt lite mat for to personer - i alle fall for godt voksne menn. Hver porsjon inneholder 419 kcal. Men pasta, olivenolje, hvitløk, urter og chili slår sjeldent feil. Definitivt en oppskrift jeg beholder, men kanskje gjøre noen små justeringer!

2 kommentarer:

  1. Nam, gonna try:) Høres ut som en litt sunnere versjon av min gorgonzolapasta:)

    SvarSlett
  2. Det så uansett godt ut. Samboeren min er laktoseintolerant, og det blir lite ost hos oss, men kanskje jeg kan snike meg til litt ost på siden? :)

    SvarSlett