onsdag 4. august 2010

Der brast drømmen om Chanel




Akkurat nå er jeg vonbroten!


Knust. Devastated. Depressed. Trist. Sad.


Chanel har økt prisen på sine vesker med 20 - 30 % sånn helt plutselig. I det vi gikk inn i en ny måned. Fra og med 1.august er prisen på en Chanel Medium Classic: fra $2600 til $3400 og Jumbo Classic $2995 til $3795. Sko og annet tilbehør prises også opp.


Jeg blir fysisk dårlig! Kvalm! Disgusted. Greit med en jevn og forsiktig økning i prisene, men et hopp på 20-30 % over natten?!


Grunnen til prisøkningen: Kina

Den kinesiske middelklassen vokser i så stor fart at og er i ferd med å bli verdens største forbrukermarked av luksusvarer. Dette skjer så raskt at man ikke klarer å tilfredsstille etterspørselen raskt nok. Inntektene og prisene raser derfor i taket pga. Kina..



6 kommentarer:

  1. Ja, hvis det fremdeles skal anses som luksus kun for verdens "elite" og 10 mill kinesere plutselig kjøper slike produkter over en lav sko så må det vel gjøres for fremdeles å virke eksklusive.. Om produktene faktisk er verdt den hysteriske prisen er noe helt annet. Jeg kjøpte rådyre ankelboots i ankelskinn fra Fendi på en reise i New York og på første turen ut så falt plasttuppen under hælen av...

    SvarSlett
  2. "ankelskinn".. kalveskinn mente jeg :p hihi

    SvarSlett
  3. Det er jo helt sinnsykt! Som om ikke det var dyrt nok fra før av..

    SvarSlett
  4. Ankelskinn hørtes fryktelig groteskt ut :P

    Chanel har jo nesten blitt allemannseie i Norge også, så hvis man fortsatt skal ha noe som skiller seg ut som luksusmerker og som skiller Johansen fra Kennedy, ja da må man jo bare ta i bruk de midler man kan, selv om vesken er akkurat den samme..

    Jeg hadde nemlig nesten bestemt meg for å legge av litt penger kun for spare opp til noen klassiske vesker (i stedet for å konstant kjøpe nye, billige varianter) og det er først de siste månedene en Chanel har vært en mulig realitet, men nå synes jeg vesken fikk en vond bismak!

    Kina er forøvrig den største produsenten og forbrukeren av falske merkevarer, men ironisk nok er da kinesiske damer i overklassen så ivrige på eie ekte varer at de er villige til å betale 50-60 % mer enn hva de originale veskene koster i utgangspunktet. Crazy world!

    SvarSlett
  5. Flaks jeg kjøpte min flap bag 2.55 i fjor høst :)

    SvarSlett
  6. Ja, misunnelig på alle som "rakk" å kjøpe før prisøkningen.. Godt kjøp og god investering!

    SvarSlett