søndag 20. november 2011

Basisgarderoben: Hvit t-skjorte












Historien til den hvite t-skjorten stammer fra undertøysskuffen. Den er en videreutvikling av en heldekkende "union suit" som fikk sitt gjennombrudd i marinen under den spansk-amerikanske krigen på slutten av 1800-tallet og som skulle bæres under uniformen.
Når temperaturen steg ble det varmt i uniform og å se soldater sprade rundt i "undertøyet" aka t-skjorten ble et vanlig syn. Navnet stammer fra fasongen på trøya som ser ut som en liten "T". I perioden etter og frem til ca 1960 var t-skjorter mer et arbeidsplagg, men i årene som kom ble det et legitimt plagg og de begynte å komme med trykk og ulike farger.

En hvit t-skjorte er kanskje ikke det mest spennende plagget å lete etter, men det er et av de mest fundamentale plaggene i en garderobe. Den klassiske kombinasjonen med hvit t-skjorte og jeans er legendarisk, men det er et hav av muligheter om du har en hvit en i skapet. Prøv den med en blazer, med et skjørt eller maskuliner bukser. En hvit t-skjorte er som et blankt lerret, så det er bare å sette i gang og være kreativ!

Billige: TopShop, Oasis, Dorothy Perkins, American Apparel
Middels: DKNY, Paul Smith, Reiss, Stella McCartney, Rag&Bone, J.Crew, Calvin Klein
Eksklusive: Lanvin, Armani,

Jeg tar gjerne i mot tips om dere vet om hvor man får kjøpt gode hvite t-skjorter i butikker her til lands!?

3 kommentarer:

  1. Jeg har en herlig en fra Filippa K, den har jeg hatt lenge nå, og den er enda fiin :)

    SvarSlett
  2. Jeg pleide å ha hele skuffen full av slike, men så fant jeg ut at jeg ikke fikk det til å se noe kult ut ;) Morsomt å lese historien, det ville jeg aldri tenkt på!

    SvarSlett
  3. Kul historie:) Her til lands skal man vel egentlig lete lenge etter gode hvite t- skjorter. Kanskje på levi`s store, t-skjorter for menn! Har aldri tenkt over at det er et så viktig plagg å ha, men nå når du sier det er jeg jo helt enig!

    SvarSlett