torsdag 10. november 2011

Filmtips for mørke høstdager


Rollefiguren Cal Weaver (Steve Carell) kjenner plutselig på singeltilværelsen igjen da kona Emily (Julianne Moore) ønsker skilsmisse. Sjekkeferdighetene til Cal er ganske utdaterte, og en dag forbarmer skjørtejegeren  Jacob Palmer (Ryan Gosling) seg over Cal og vil hjelpe han tilbake på sjekkemarkedet ved å lære han triksene i boken.

En morsom film hvor det er lett å bli flau over håpløse Cal og samtidig bli en smule irritert på de sleipe sjekketriksene til Jacob. Det eneste som trekker ned er at noen scener blir litt i overkant og vipper fra å gå fra morsomme til tullete.


Steven Spielberg har sittet på rettighetene til å filmatisere Tintin siden 1980-tallet. Når filmen, som er en animasjonsfilm i 3D, endelig er klar er forventningene derfor skyhøye. Det er mange lørdagskvelder som gikk med til å se den rødhårede gutten på eventyr sammen med terrieren Terry. 

Historien denne gangen går ut på at Tintin kommer over en gammel seilskutemodell på et loppemarked og merker raskt at dette er mer enn en vakker pyntegjenstand. Før han vet ordet av det er han kidnappet av en fryktløs gjeng med skumle hensikter. Sammen med kapteinen Haddock slåss de mot skurkene og jakter på skipets hemmelighet.
Animasjon og 3D når stadig nye nivåer og teknologien gjør det mulig å beholde sjarmen til de tradisjonelle figurene, samtidig som bevegelser og ansiktsuttrykk blir mer realistiske enn noen gang. Filmen er som et lite eventyr med mye spenning og masse humor, selv om det etter min mening ble litt i overkant mye vold og action som trekker litt ned for min del!



Jeg har ikke lest boken, så dette var en ren filmopplevelse for min del! Kort fortalt handler filmen om kunsttyven Roger Brown som stjeler dyrbare verker om natten og er hodejeger i et rekrutteringsbyrå på dagen. Når han får den danske klienten Clas Greve (Nicolaj Coster-Waldau) får han også snusen på et meget sjeldent verk som Clas Greve er i besittelse av, men under jakten på mesterverket oppdager Roger noe som kommer til å forandre alt.. Og så er thrilleren i gang! 

Det er en nervepirrende film med mye action og det spares ikke på noe. Man sitter på kanten av setet under hele filmen. Men for min del ble den til tider litt i overkant brutal og rå, og det er scener jeg helst ikke skulle hatt på netthinnen. Ikke en film for sarte sjeler!



Nok en film basert på en bestselger av en bok. Denne gangen hadde jeg lest boken på forhånd, og det var en bok som virkelig rørte meg så jeg var spent på filmen. Historien handler om en gjeng sørstatsfruer i Mississippi på 60-tallet og hushjelpene deres. Hushjelpene er afroamerikanere og gjør alt fra rengjøring til matlaging og barnepass. En dag får journalistspiren Skeeter (Emma Stone) en idé om å dokumentere historiene til hushjelpene og publisere dette i en bok. I en stat hvor klasseskillet er stort og rasisme er en naturlig del i samfunnet er ikke det risikofritt. Skeeter setter både hushjelpene og seg selv i fare..

Filmatiseringen skuffer ikke! Karakterene er herlige, selv om det blir veldig sort-hvitt - afroamerikanerne er snille og de hvite sørstatsfruene er slemme. Jeg får en veldig Oprah Winfrey-bokklubbfølelse, men det er godt med filmer som engasjerer og selv midt opp i all dramatikken får man en god følelse!


Alle filmene får terningkast fire!

1 kommentar:

  1. Jeg har sett alle unntatt Hodejegerne, og likte alle sammen! :)

    SvarSlett