mandag 28. februar 2011

Hvorfor usaltet smør?





Mange oppskrifter inneholder usmaltet smør. Jeg vet mange erstatter dette med Melange (som ikke er smør) og vanlig meierismør med salt. Vanlig meierismør er bedre enn Melange, men jeg slår likevel et slag for usaltet meierismør.
Det kan kanskje virke motsigende å bruke usaltet smør i en oppskrift som senere ber deg om å tilsette salt. Jeg vil likevel anbefale å ta bryet med å bruke usaltet smør. Da får du mer kontroll på saltsmaken når du selv tilsetter salt i deigen/røren. Det sies også at usaltet meierismør er av høyere kvalitet enn vanlig meierismør, da salt blir brukt til å forbedre holdbarheten på produktet og det kamuflerer også til en viss grad bismaker. Av erfaring mener jeg det er verdt å ta seg bryet ved å benytte usaltet smør, det irriterer meg derfor en del når min favorittkokebok er blitt oversatt til norsk og de har oversatt "unsalted butter" til "smør" i enhver oppskrift.
Men meg om det, så lenge man bytter ut med melangen til ekte meierismør, er uansett mye av jobben gjort!
Happy baking!

1 kommentar:

  1. Hihi...googlet akkurat "hvorfor usaltet smør" og der hadde du laget ett innlegg, i dag! Gøy at det er flere som tenker på smør, tidlig en mandagsmorgen ;)

    Sitter å oversetter en oppskrift fra engelsk til norsk og jeg vurderer om jeg skal invistere i usaltet smør eller bare bruke vanlig smør.
    Noen ganger ser jeg at folk (blogger) har oversatt oppskrifter til norsk der de bruker vanlig smør og i tillegg salt som det står oppført i oppskriften, det må jo bli litt "smør på flesk" spør du meg.

    Men, uansett om jeg bruker usaltet eller vanlig smør har jeg hvertfall for lengst kutta ut melangen og det er jo en stor forbedring alene.

    Men nok om smør :)

    A.

    SvarSlett