onsdag 23. februar 2011

Middagstipset: Varm avokadosalat med chorizo



Denne salaten passer både til lunsj og middag, og at den er varm gjør at den kan spises året rundt. Jeg likte komposisjonen av smaker og teksturer fra den salte og krydderaktige chorizoen, til den milde avocadoen, den friske salaten og tomatene, det søte fra balsamicoeddiken og de sprø ciabattabitene.

Ingredienser:
4 ss olivenolje
1 liten ciabatta, revet opp i små biter
150 g chorizo (skivet)
250 g cherrytomater eller druetomater - delt i to
2 ss balsamikoeddik
En klype sukker
1 stor moden avocado, i skiver
150 g salatmiks med baby leaf, bladskudd e.l.

1) Varm 2 ss olivenolje i en stekepanne. Stek ciabattaen i oljen til den blir gyllen og sprø. Den originale oppskriften anbefaler 8-10 minutter, men min erfaring var at dette kun tok et par minutter. Når de har fått farge legger du de over i en salatbolle.
2) Stek chorizoen i tørr panne i ca 2 minutter, til den begynner å bli sprø (dette kan skje veldig raskt, kommer an på tykkelsen på chorizoskivene - jeg utløste på dette tidspunktet røykvarsleren). Tilsett tomatene og stek de til de begynner å mykne. Tilsett balsamikoeddiken og sukker, og smak til med litt salt og pepper.
3) Bland avokadobitene med salaten, resten av olivenoljen og krutongene. Legg den stekte chorizoen og tomatene på toppen og hell over eventuelle rester fra stekeoljen over salaten. Server med én gang!

kilde: bbcgoodfood.com

3 kommentarer:

  1. dette tror jeg blir middagen ikveld :)

    SvarSlett
  2. Nam, det både så og hørtes veldig godt ut! Kjenner jeg må stå opp fra sengen og spise frokost nå! hihi (a)

    SvarSlett
  3. YUM! Takk for tips! Jeg har blitt avhengig av salater.

    SvarSlett